Herranjestas, nyt sitä mennään. Sain jollain ihmeen kaupalla hommattua itselleni hoitohevosen Ninovanista. Enkä ihan mitä tahansa hevosta, ehkä upeimman yksilön! Ehkä en ollutkaan niin säälittävä ja aikaansaamaton pelle. Olin tarttunut vihdoin eteeni aukeavaan tilaisuuteen ja saanut kerrankin haluamani. Puhuin aikaisemmin Ninovanin omistajan Sannin kanssa puolisen tuntia puhelimessa ja keskustelimme läpi mahdollisuuksistani ryhtyä Sawnin hoitajaksi. Kyselin Sannilta hieman tamman luonteesta ja kyvyistä, historiasta ja entisistä omistajista. Selvisi, että tamma on kiertänyt monella eri omistajalla ilmeisesti sen jääräpäisen luonteensa vuoksi. Ah, tällaisen hevosen minä juuri nyt tarvitsisin. Juuri kun olin luvannut itselleni, että hankin rauhallisen ja mahdollisimman helpon opetusmestarin hoidokikseni. Jotenkin päädyn aina Sawnin tyyppisten hevosten selkään.
Sovimme Sannin kanssa minun ja Sawnin ensimmäisen tapaamisen täksi päiväksi.
Kohta täytyisi lähteä, ei saa jännittää! Kaikki menee hyvin. Uusi talli, uudet ihmiset ja hevoset. Aina yhtä jännittävää mennä ensimmäistä kertaa uuteen paikkaan. Marssin vanhan kerrostalon portaat alas ja päädyin parkkipaikalla seisovan autoni ohjaamoon istumaan. Istuin hiljaa paikallani ja katselin hetken ulos ikkunasta. Kaivoin määrätietoisesti laukustani ripsivärin ja ehostin hieman silmiäni ja kampasin tukkani. Käynnistin auton, se yski ja tuhisi hetken verran kunnes päätti totella käskyäni ja pomppasi eteen päin, koska olin unohtanut pistää pakin päälle. Ja melkein oltiin ojassa.
Saamari!!! Minä ja ajotaitoni. Käänsin keulan kohti mootoritietä ja matka Ninovaniin sujui yllättävän nopeasti. Maisemat olivat kerrassaan upeat. Ajoin eteläistä tallille johtavaa pikkutietä 40 km/h, koska täytyi jäädä haukkomaan henkeä kyseisten maisemien takia ja luultavasti olisin kovemmassa vauhdissa ajanut jorpakkoon tai jonkun viattoman päälle. Vuoret ja kaikki. Sanoinkuvaamatonta. Aurinko paistoi silmiini, mutta erotin Ninovanin valkoiset rakennukset. Rakennelmat, valkoiset aidat, kukkaistutukset ja tarhan portit muodostivat upean kokonaisuuden. Horisontista erotin vihertävän metsän ja niityt.
Onko tällaisia paikkoja oikeasti olemassa? Saapuessani tallin alueelle huomasin hevoset. Missähän minun mahdollinen tuleva hoitohevoseni mahtoi lymytä...
Pihaan saapuessani tutkailen hieman ympärilleni ikkunoista ja auton peileistä. Näin takapeilistä lähestyvän hahmon. Avasin turvavyön ja pomppasin ulos autosta.
"Päivää! Oletko kenties Neye?", nuori nainen puhui ja katsoin häntä hetken silmiin ja tunsin olevani koomassa. Napautin itseäni mielikuvitusluunapilla ja ojensin käteni kätelläkseni.
"Hei! Olenpa hyvinkin. Tulin Sawnia katsomaan", hymyilin ja sitten kättelimme.
"Juu, niimpä minä aavistelinkin kun en tunnistanut autoasi. Minä olen Sanni", hän esittäytyi.
"Omistat upean tilan. Tätä paikkaa ei voi sanoin kuvailla!", kehuin.
"Kiitos. Tämän eteen on nähty todellakin vaivaa".
Kävelimme valkoisten aitojen reunustamaa siististi muotoiltua hiekkatietä kohti Sawnin tarhaa. Ihailin tarhojen suoria lautoja ja kauniita portteja. Kaikki oltiin rakennettu maksimaalisella tarkkuudella. Ei yhtäkään puuttuvaa laudanpätkää tai likaista juoma-automaattia. Kävellessämme Sawnin tarhalle Sanni selitti minulle tilan historiasta ja kertoi yksityiskohtia hevosista. Ilmeisesti tänää tallille oli myös saapunut myös uusi yksityishevonen. Kaikki kuulosti niin mielenkiintoiselta, että olisin voinut istahtaa heinikolle, ottaa heinänkorren hampaitteni väliin ja vain jatkaa kuuntelemista. Saavuimme Sawnin tarhan portille. En nähnyt vilaustakaan hevosesta.
"Se on tuolla suojakatoksessa meitä piilossa. Ellei se ole karannut", Sanni naurahti ja vislasi niin kovaa, että korvassa rusahti. Tamma työnti uteliaasti päänsä ulos katoksesta ja lähti kävelemään sipsuttavin askelin meitä kohti. Puolessavälissä matkaa se hirnahti niin kovaa, että korvassani rusahti uudelleen Sannin vislauksen jälkeen. Hetken aikaa ääni toistui korvassani muutamia kertoja.
Saimme hevosen naruun kiinni ja suuntasimme tallia kohti. Luoja, miten kaunis talli.
Miltähän se mahtaa näyttää sisältä? Sawni leikitteli hiuksillani ja yritti leikkimielisesti napata hupparini hupusta. Arvasin joutuvani heti kiusan kohteeksi. Kielsin tammaa napakasti, jonka jälkeen se rauhoitui hetkeksi ja jatkoi kävelyään normaalisti naiselliseen tahtiinsa. Ja talli, kyllä se oli niin upea sisältä kuin olin kuvitellutkin. Hevosten temppeli. Sanni kertoi, että tallin yläkerrassa on asuntoja. Luksusta. Hän kertoi minulle kaiken oleellisen talliin, tavaroihin ja varusteisiin liittyen. Täällä kaikki oli tarkasti suunniteltu ja sijoiteltu. Huh huh! Huokaisin. Katselin ympärilleni samalla kun pistin Sawnin käytävälle kiinni.
"Katsotaampa nyt vähän sinua. Olet kuulemma villi tapaus. Tai niin ainakin puhutaan", puhuin tammalle ja siirryin sen pään viereen.
Tarkkailin sen silmiä, korvia ja yleistä olemusta muuten vain. Se ihmetteli minua vähintäänkin yhtä paljon kuin minä sitä. Sanni lähti neuvottelemaan joistakin erittäin tärkeistä asioista ja lupasi soittaa myöhemmin kyselläkseen miten minun ja tamman loppupäivä sujui. Päätin, että tänään me tutustuisimme ihan vain harjauksen merkeissä.
"Voi kun olet kaunis", ihailin Sawnia ja se laski päänsä hetkeksi syliini.
Luottaako se minuun? Vai haluaako se vain käyttää minua jonakin telineenä? Nautin hetkestä ja kosketin sitä otsaan ja korvan taakse. Siirryin pois, otin harjan käteeni ja aloin vedellä sulavia ja pehmeitä liikkeitä tamman selkää pitkin. Se hieman säpsähti kosketustani, mutta laski päänsä takaisin alas. Lieneekö hieman väsynyt tänään. Ehkä sillä olikin jano. Hain sangon, täytin sen vedellä ja tarjosin sitä neidille. Turpa upposi veteen ja silmäluomet lurpsahtelivat juomisen tahtiin.
Pienen yhteisen hetkemme jälkeen palautin Sawnin tarhaan ja jäin katsomaan sitä tarhan portille. Se ei välittänyt minusta, lähti sipsuttelemaan ylväänä matalaan majaansa ja jäi sinne seisoskelemaan. Koitin nähdä vielä pilkahduksen tammasta, mutta en jaksanut kiertää tarhan toiselle puolelle sen tähden. Kävellessäni parkkipaikalle kuulin taas tamman kimeän hirnahduksen ja käännyin katsomaan. Sen pää pilkisti majasta ja se ojenteli kaulaansa niin että turpa halkoi yläilmoja.
----------
Harjaus + 2 p
Talutus + 1 p
Motivaatio + 3 p
Teillähän sujui ensimmäinen päivä mitä parhaiten. Itseasiassa on tosi kiva kuulla, ettei Sawni heti pelästyttänyt sinua tökeröllä käytöksellään, vaan tajusi antaa hyvän ensivaikutelman: tästä eteenpäin on siis varaa vähän temppuillakin! <:
- Sanni