Huh, kun en ensimmäisenä päivänä kerinnyt kirjoittelemaan. Olin nimittäin ihanaisen joulukuun kunniaksi lähtenyt tallille aikaisin aamulla ja vienyt hevoset kentälle laukkailemaan ilman loimia. Orit olivat odotelleet tammojen laukkatuokion aikana, ja Aquene oli tuonut mustangioriinsa Chakin mukaan juttuun. Indi tietysti fiilistellen oli laukannut järjetöntä vauhtia, mutta noiden meno oli vähän sekavaa - ensin heittäydyttiin piehtaroimaan, noustiin lumet turkissa salamannopeasti ylös ja sännättiin pukkilaukkaa ympäri kenttää. Rauhallisimmatkin hevoset innostuivat laukkailusta silminnähden. Orien vuorolla hypähdeltiin yhtä riemukkaasti, ja kun irrottelun jälkeen loimitin hevoset ja vein ne tarhoihinsa isojen heinäannosten äärelle, ne kaikki melkein höyrysivät. Sen jälkeen olin ratsastanut tehokasta kouluvääntöä maneesissa kolmen päivän myötäisiä ratsastuskisoja varten.
Nyt, joulukuun toisena päivänä, lähdin matkaan hyvissä ajoin kaverilta lainatulla mopoautolla mukanani juuri ostettu
joulusatulahuopa. Ratsastussaappaat jalassa ajelin autolla Ninovanin pihaan hieman myöhemmin kuin yleensä ja parkkeerattuani hyppäsin puuterilumen peittämälle pihamaalle. Indi oli lumesta niin innoissaan, että voisin vakuuttaa maastolenkin olevan meille tarpeen. Tykkäsin niin paljon maastoilusta, että päätin käydä kysymässä tallista seuraa, jos joku vaikka innostuisi samaa matkaa lähtemään. Ensi kerralla sitten kouluvääntöä. Ja sitten esteitä. Lompsin varsin tyhjän tallirakennuksen läpi Indin karsinalle ja avasin boksin oven silitellen kirjavan päätä, kun se tuli hörähtäen minua vastaan. Avasin letin Indin korvanjuuresta ja sormillani selvitin jouhet suoriksi. Sitten otin taskustani uuden letityskuminauhan ja kiinnitin letin uudelleen samaiseen kohtaan. Indi kokeili, pidinkö oikeasti niin kovaa kiinni että se ei kiskomalla saisi päätään pois, mutta toisella letintekoyrityksellä tamma käyttäytyi sentään hevosiksi asti. Otin harjat esiin ja työnsin ovea hieman kiinni, jotta Indi ei ehtisi käytävää pitkin jonnekin ihan muualle kuin sinne missä sen pitikään olla.
Aloitin harjauskäsittelyn pitkäharjaksisella sualla ja kävin nyt talven myötä pörröiseksi muuttuneen karvan läpi huolellisesti. Koskin vain kylkiin, selkään ja lautasiin, eikä Indillä ollut siitä sanaa sanottavana. Sitten otin pehmeän sukan ja kävin jalat, kaulan, kyljet, vatsan ja kaikki muutkin Indin vartalon alueet läpi. Indi ei sentään häslännyt niin paljon kuin yleensä, joten saisin olla tyytyväinen edistykseen edes jossain asiassa. Alku oli muutenkin ollut Indiin nähden suhteellisen leppoisa. Siirryin pään tavallisista pörhistelyistä huolimatta harjaamisen jälkeen puhdistamaan kaviot, ja tamma kantoi jalkansa nätisti itse vaikka muutaman kerran takakavionsa maahan laskikin ilmoittaakseen, että puhdistus kesti liian kauan.
Kävin hakemassa varusteet ja äkkäsin satulahuoneesta Sinjan, joka oli myöskin hakemassa hoitohevosensa Linnun varusteita.
- Oletko säkin menossa ratsastamaan? kysyin ja hymyilin Sinjalle. Käsitys minuun oli muuttunut, olinhan nyt tallin virallinen omistaja Sannin kanssa. Se pesti oli ollutkin todella mukava, ja iltapäivällä minua odottaisi reilu kasa paperitöitä tehtäväksi. Olimme Sannin kanssa sopineet ratsastavamme joku päivä yhtä aikaa, joten voisi olla, että ensi viikolla uhrautuisin maastoilemaan enemmänkin.
- Joo, en kyllä vielä tiedä minne, Sinja vastasi ja nappasi Chilailin suitset nimikoidusta naulasta.
- Mä olen menossa maastoon. Haluaisitko tulla seuraksi? kysäisin sitten kun poistuimme satulahuoneen ovesta varusteet käsissämme.
- Mikäs siinä, Sinja vastasi. Laitoin varusteet telineisiin Indin karsinalle ja avasin oven suojat kädessäni. Kyyristyin suojittamaan tammani ja hain satulan ja suitset. Pienen rumban jälkeen sain satulan laitettua siististi Indin selkään ja vyön kiinnitettyä. Suitset menivät tavalliseen tapaan martignaaleineen, eikä pikkuneiti nostellut päätäänkään sen kummemmin. Suu aukesi nätisti, koska olin lämmittänyt kuolaimia kämmenissäni hetkisen ja tullut siihen tulokseen, että kylmänä en niitä hevoseni suuhun saisi laitettua.
Pukeuduttuani itse maastolenkin vaatiman etiketin mukaisesti tartuin ohjiin ja kun Sinjakin oli valmis, lähdimme tallipihalle. Indi yritti steppailla hiukan, mutta kun olimme molemmat päässeet satulaan, kannustin sen Linnun rinnalle kävelemään ja annoin sille pitkät ohjat. Tammat näyttivät tulevan oikein hyvin toimeen keskenään, joten lähdimme hengitys huuruten kohti Ninovanin aukeita maastoja. Matkalle saattaisi sattua muutama estekin - mikäs siinä, olihan poneilla hokit jaloissa ja pohja oli sopiva hyppäämiseen. Satulahuopa oli tosi kiva, pitäisi käydä ostamassa siitä
joulunvihreäkin versio ja ommella reunaan heijastinnauhat varmuuden vuoksi. Tarkkaavaisena Indi katseli lumen peittämää luontoa, kun eteemme avautui kaunis, talvinen maisema lumisten vuorenhuippujen siintäessä kaukana edessäpäin. Talvi oli kaunista aikaa, ja vaikka muutama kuusi ehti ravistella oksiensa peitteen meidän päällemme, mikään ei pilannut tunnelmaa. Indi ei tykännyt siitä, että sen selällä oli lunta, ja pienellä hypähdyksellä yritti ravistaa ne pois ennenkuin otimme ohjat käsiimme ja lähdimme hölköttelemään eteenpäin.
Pian emme enää olleet virallisella tiellä vaan ratsastimme hyväpohjaisessa, hieman vaihtelevassa maastossa varsin aukealla alueella. Pienen ylängön jälkeen pystyimme katselemaan alas ja näkemään talvisen luonnon kaikessa loistossaan. Pärskähdellen Indi eteni Linnun vierellä, kun hidastimme takaisin käyntiin hieman pidemmän ravipätkän jälkeen. Ninovanin ympäristö oli todella kaunis - reservaatti oli ilmeisesti otollinen alue tallin perustamiseen. Mietin vaateostoksiani naurahdellen ja sitten päähäni kolahti pieni häivähdys siitä, mitä tallinomistajuus saattaisi tarkoittaa. Minun pitäisi ehkä muuttaa - tai pitäisi ja pitäisi, ei se niin kuolettavaa olisi. Halusin kuitenkin omakotitaloon, kämppikset vielä ok mutta hieman omaa vapautta ja rauhaa. Indi kiiruhti edelleen eteenpäin nykien toisinaan ohjista, kun keräilin ne takaisin tuntumalle ja rupesimme Sinjan kanssa taas juttusille.
Tammat olivat täydessä laukkavalmiudessa, kun käänsimme ne oikealle kohti Nino derbyä. Nostimme laukan rinnakkain sopivan laajalta alueelta puuterilumen lentäessä, kun Indi eteni reippain laukka-askelin. Se ei ottanut niin suurta etumatkaa kuin yleensä vaan odotteli Lintua, kun hymyillen ratsastimme Nino derbyyn. Valitsimme reitiksi helpon radan, jota olimme maastoestetunnilla menneet, ja jota tulisimme myös kisoissa menemään, ja muutaman esteen karsien lähdimme reipasta laukkaa eteenpäin.
Ohjasin Indin pienen välimatkan otettuamme ensin pienen puusta rakennetun esteen yli. Kirjava laukkasi korvat hörössä, ja Lintu tuli perässä hyvää, reipasta vauhtia. Sinja joutui pitelemään innostunutta hiirakkoa toisinaan, mutta olimme molemmat hyvillä mielin kun vastaan tuli tukeista ja laudoista rakennettu, punaiseksi maalattu hyvin leveä este. Uskaltauduimme hyppäämään samaan aikaan sen yli - hieman viivettä pidin Indissä, jotta ihan rinnakkain emme hyppäisi, mutta suhteellisen vierekkäin reiluilla turvaetäisyyksillä. Hevosilta ei loppunut into kesken, kun etenimme kauniissa maastossa hyppien milloin Lintu ja milloin Indi edellä esteitä. Kun laukkasimme estevälejä, molemmat hevoset tekivät loistokkaat ilopukit ja minä lensin ensimmäisestä, valtavasta pukista alas lumiseen hankeen. Sinja tarrautui Linnun ohjiin, mutta tamma jyräsi niin että pian punatukkainen tupsahti tasapainorikkeen ansiosta maahan jaloilleen. Naureskellen pyyhimme itsemme jotakuinkin puhtaiksi ja pyydystimme lähistöllä maleksivat hevoset kiinni. Samalla, kun otin homman huumorilla, olin kuitenkin helpottunut, että Indi ei ollut suinpäin lähtenyt laukkaamaan pitkin maastoja. Nousimme takaisin selkään ja otimme muutaman ison ympyrän laukkaa ennen kuin jatkoimme hieman hitaammassa tempossa radan loppuun jättäen pari estettä väliin.
Saavuimme metsän siimeksestä ravaillen Ninovanin tallipihaan, jossa Sanni odottelikin valmiina. Hyppäsin Indin selästä ja kiitin matkaseuraa.
- Kai mä saan teidät vielä uudelleen mukaan? virnistin kun pysäytin Indin Sannin vierelle. Nainen lopetti puhelunsa pikaisesti päättäen sen selvällä amerikanenglannilla.
- Totta kai, Sinja hymyili ja talutti Linnun ovista sisään, kun jäin Sannin kanssa hetkeksi keskustelemaan talliasioista. Viimein kävin pyöräyttämässä Indin päiväheiniensä ääreen ja suuntasin kaakaomukilliselle päärakennukseen seuraavana etappinani toimisto ja paperihommat.